't Is bijna zover

  • Pier

    Zoals de titel al zegt, het is bijna alweer zover dat “iedereen” weer gaat genieten van z'n vakantie.

    Voor ons duurt het nog vijf weken en dan is Skala Potamias voor ons The place to be !

    We gaan voor de 4e keer naar Thasos en hebben nu een aantal dingen die we beslist willen doen.

    Zo gaan we zeker een hele dag naar Theologos om daar rond te kijken, Klionikos te bezoeken en op zoek te gaan naar de watervalletjes die daar in de buurt schijnen te zijn.

    Ook willen we Jota in Kalivia bezoeken met daaraan vast gekoppeld een bezoek aan Skala Potamias en een overnachting in die buurt.

    We zijn nog nooit in het oudheidkundig museum in Limenas geweest en we willen ook een hele dag naar Aliki en omstreken.

    Met het wandelen en de beklimming van de Ypsario op het programma zullen we wel geen moeite hebben om de twee weken om te krijgen.

    De achterliggende gedachte achter die krabbeltje is, dat ik dit forum niet echt vind sprankelen van activiteit;

    dus beschouw deze krabbel maar als een opwekking tot meer schrijf en leesplezier over het eiland dat ons zo na aan het hart ligt:

    THASOS:P

  • Jota

    Hallo Pier,

    je hebt helemaal gelijk als het om de rust hier gaat, maar alles beter dan sommige forums waarop er maar op los gewauweld wordt en ze op elkaar inhakken als ze het er niet mee eens zijn.

    Thassos is nou eenmaal maar een klein stukje Griekenland… maar wie weet wordt het hier wat actiever.

    Het is hier nu prachtig weer, eindelijk zomer. Vannacht een onweersbui en wat goede regen. Heel goed voor de tuin en prima geregeld zo 's nachts.

    Maarreh… als ik het goed heb, heb je een naamsverandering ondergaan? ;)

    Tot over 5 weken in Kalivia!

  • juul

    Hallo Pier en Jota,

    Ik vond het ook al opvallend stil.

    We kijken er naar uit over 18 dagen zijn we er.

    Alle gegevens die ik van internet kon halen over Thassos liggen uitgeprint klaar.

    De watervalletjes die Pier noemden zijn voor mij nieuw.

    Is het mogelijk om wat meer gegevens hierover.

    gr.jan

  • Pier

    Heb net een heel verhaal gemaakt, maar da's nou verdwenen omdat ik niet ingelogd was.

    Heerlijk, die nieuwe prikborden (heerlijke chaos bedoel ik)

  • Jota

    Tja Pier, 't is dan ook een Grieks prikbord… vandaar die chaos :D

  • Pier

    Hè, hè, m'n humeur is weer helemaal de oude.(:P)

    't Was natuurlijk geen wonder dat de stemming aan dit bureau tot nul gereduceerd was, want als je een heel verhaal uit je kop hebt gewrongen en geplaatst (denk je), dan is teleurstelling giga als het door een stommiteit niet lukt.

    Anyway, here we are………

    Mijn naam; ja Jota (Johan en/of Tanja) en Jan (of Juul) (over namenverwarring gesproken), die is inderdaad veranderd.

    't Was eerst Will, maar doordat een nieuwe speler van het spel op een vernieuwd prikbord ook met die naam op de proppen kwam en ik m'n wachtwoord niet meer kon vinden:X, was ik wel genoodzaakt om de naam van de letterlijk en figuurlijk grootste dorpsgenoot van ons aan te nemen.

    Nou ja, het had ook een andere nickname kunnen zijn, maar deze leek me wel toepasselijk, omdat ik ook niet bepaald klein van stuk ben.

    Pier dus;

    Pier was rond 1525 een boer nabij ons dorp en op een dag, toen hij terugkeerde naar z'n boerderij na een dag hard werken, werd hij geconfronteerd met het feit, dat de Saksen uit Franeker z'n boerderij hadden platgebrand en z'n vrouw en kinderen hadden vermoordt.

    Pier stond in èèn klap alleen op de wereld en sloot zich uit woede aan bij de Hertog van Gelre om de Saksen te bestrijden.

    Hij deed dit als kapitein op een schip op de Zuiderzee en allen die de pech hadden het schip van Pier te treffen en de zin:

    “Bûter, brea en griene tsiis, hwa't dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries”

    niet konden uitspreken zoals Pier wilde dat het moest, moesten dit met de dood bekopen.:(

    Een wreed lot, dat Pier genoegdoening moest geven voor het leed hem door de Saksen aangedaan.

    Pier is uiteindelijk als burgerman in Sneek overleden en zijn graf is daar ook nog te vinden.

    Een erg mooi standbeeld van zijn persoon is in ons dorp bij de kerk te zien:

    Van voor een krijgsman met een helm en een groot zwaard in de hand en de achterkant een kromme rug in de vorm van een geknakte korenschoof (symboliek voor de geknakte boer)

    Dit alles heeft niks met Griekenland te maken en helemaal niet met Thasos, maar geeft wel aan, dat het niet alleen de Grieken zijn, die een krijgshaftig maar ook wreed verleden hebben.

    Wel, nog een weekje of vier met de 12e de trouwerij van onze dochter in het verschiet en dan komt ons geliefde Thasos toch eindelijk in zicht.B)-

    Uiteraard zullen we Kalivia bezoeken, maar we hebben nog veel meer plannetjes.

    De watervalletjes bij Theologos moeten we vinden, tenzij ze er niet zijn natuurlijk.

    Jullie, Johan en Tanja weten of ze werkelijk bestaan; als ze er zo uitzien als de z.g. waterval bij Mariës, dan laten we ze voor wat ze zijn, maar als werkelijk de moeite waard zijn, dan horen we het graag.

    Oh ja; de musea in Limenas en Potamia, zijn die de moeite van het bekijken waard?

    Tot slot: op zondag 28 juni om plm. 9 uur bij Platanos in Potamia voor de klim naar de Ypsario? Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

    Groet vanuit een groen, winderig maar erg mooi Friesland

    Pier

  • Jota

    Goeiemorgen Pier,

    bedankt voor de uitleg en geschiedenisles ;)

    De watervallen bestaan echt, we zijn er vorige week nog geweest (met de jeep weliswaar) en het stroomde behoorlijk, dankzij de vele regen van afgelopen winter. Ik zal zo een klein stukje op mijn weblog plaatsen met een foto. (voor de geïnteresseerden: mijn weblog is hier te vinden)

    Tot mijn schande :? moet ik bekennen dat ik nog nooit in de genoemde musea ben geweest. Die staan nog altijd op het programma.

    Enneh… die wandeling… ik weet het niet Pier, het is nu al zo ongewoon warm (nu=9.24 u gr.tijd: 25 gr!!) dat ik er niet aan moet denken, want een wandeling met de hond van een uur is al een hele opgave. Ik vraag me ook af of de hond er wel lol aan heeft. Maar wie weet is het per ongeluk eind juni even koeler en ga ik gewoon mee. We zullen wel zien. En als ik je hiermee in de steek laat, weet ik nog wel een Nederlandse in Limenas die wandelgek is, misschien heeft zij zin en tijd.

    Groeten vanuit een warm Thassos!

    Oh ja, om de naamsverwarringen compleet te maken: die Johan heet Joop :P

  • Pier

    Hallo Tanja,

    Allereerst mijn verontschuldiging m.b.t. Joop z'n naam.

    Ik ben even op je weblog geweest en dat ziet er inderdaad erg mooi uit.

    Meteen even jullie tuintje bekeken; zo'n Hollands plaatje verwacht je niet in Griekenland.

    De Ypsario beklimmen in niet een must hoor en als het warm is doe ik het ook niet; dat staat nu al vast.

    We zien dan wel. We hebben tensotte vakantie.

    Prettige zondag nog

    Will