skala potamias

  • koster

    Goede avond thassos gangers,

    Wie kan en wil ons wat vertellen over skala potamias en/of skala panagia wij gaan 2011 juni/juli daar heen.Omdat wij gelezen hebben dat we van daar uit .ook

    het gehele eiland ook makkelijk kunnen bezoeken. Alle informatie van harte welkom.

    Bij Voorbaat Dank

    Fam Koster.

  • Pier

    Dag fam. Koster,

    Wij zijn vier keer naar Thassos geweest (de laatste keer in 2009) en hebben zowel in Skala Panaya als Skala Potamia gebivakeerd.

    Skala Panaya vinden wij wat te toeristisch worden en veel verblijfscomplexen zijn in buitenlandse handen (lees OostEuropese) overgegaan en dat is geen goede ontwikkeling geweest.(maffia)

    Skala Potamia daarentegen was/is heel leuk en zal voor jullie vast een positieve verrassing zijn.

    Het zandstrand is langzaam aflopend en dus ook erg geschikt voor gezinnen met kleine kinderen of mensen die niet kunnen zwemmen en ligt vlak voor de boulevard; je kunt er strandbedden met parasol huren.

    Grieken kopen zelf een parasol en gaan op een handdoek op het zand liggen; is natuurlijk veel goedkoper en je kunt de parasol na je vakantie achterlaten voor degene die na je komt.

    Langs de boulevard zijn talloze winkeltjes met allemaal voor toeristen leuke spulletjes.

    Ook vind je er heel veel tavernes die allemaal heerlijke gerechten verkopen.

    Een aanrader is taverne Krambousa van eigenaar Dimitris en z'n broer.

    Je wordt er in het Nederlands welkom geheten (hij heeft in Nederland gewerkt en heeft een Nederlandse vrouw) en gaat rustig bij je zitten om met een praatje de bestelling op te nemen; ook adviseert hij je graag bij je keuze.

    Vanuit Skala Potamia gaat de hele dag wel een bus naar de hoofdstad en als je daarvan gebruik maakt, dan raad ik je aan om ‘s-morgens vroeg te gaan omdat ’s-middags de stad uitgestorven is.

    Ook kun je onderweg uitstappen in Potamia of Panaya; ik raad je vooral Panaya aan omdat dat een erg leuk toeristendorpje is.

    Vanuit dit dorp kun je met het boekje van Roos Gruwel in de hand prachtig terug wandelen via Potamia; je zult dan genieten van schitterende vergezichten en komt langs een “doorkijkboom” en langs een “boom die water geeft”.

    Met dit wandelboekje kun je ook een mooie wandeling langs de kust naar de hoofdstad maken; onderweg kom je langs een strandje dat Wathibeach heet en daar voel je je alleen op de wereld !

    Wat ook leuk is, is een wandeling maken vanuit Skala Potamia: je slaat net voorbij de geldautomaat linksaf en loopt die onverharde langzaam omhoog lopende weg helemaal uit; je komt dan op een asfalt weggetje en daar ga je linksaf om na een halve kilometer bij een kapelletje te komen; tegenover het kapelletje loopt ook een route uit het wandelboekje en die is echt erg mooi. Het boekje is alleen op Thassos te koop.

    Tenslotte zou ik je aanraden om enkele dagen een autootje te huren, want plaatsen als Aliki, Potos, Limenaria, Skala Marion, Mariës en nog veel meer zijn echt de moeite van het bekijken waard.

    Onderweg tref je heel veel strandjes aan, dus zwemspullen meenemen.

    Een leuke markt is 's-maandags in Prinos (vroeg gaan!)

    Wij verbleven in 2008 in app.complex Rania (heel erg goed) en in 2009 in Blue View (voor het magistrale uitzicht)

    Om in Blue View te verblijven moet je niet slecht ter been zijn, want het is een hele klim.

    Succes met uitzoeken en oh ja: wij hebben nooit last van wespen gehad !

    Als nog meer wilt weten, vraag het dan gewoon, want er is nog veel meer te vertellen over Thassos (b.v. de hoofdstad met z'n archeologische bijzonderheden)

    doeg

  • koster

    Geachte Pier,

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg,weten nu waar we heen gaan en wat we gaan boeken.Je hebt ons besluit makkelijker gemaakt.

    We gaan Potamias naar Rania. Kan je ons ook nog vertellen waar we een auto en schooter kunnen huren tegen een beetje schappelijke prijs en waar geen achteraf toestanden aan zitten,B.V. Bodem banden of eigen risico. B.V.B Hartelijk dank Fam Koster.

  • Pier

    Hallo,

    Ik zou geen auto of scooter bij de reisorganisatie huren; beter is om even aan Dimitris van Krambousa te vragen welke het meest vertrouwd is.

    Vlgs. mij is het wel zo, dat banden en bodem nooit mee verzekerd zijn.

    Dit, omdat mensen dan op onverharde paden met een hoop stenen gaan raggen.

    Wanneer je al op onverharde paden wil, dan moet je een jeep nemen.

    Wanneer je nog meer info wilt over Thassos, dan kun je ook bij de site vakantiereiswijzer.nl kijken of bij zoover.nl.

    Veel plezier op bijna het mooiste eiland van Greece.

  • rien

    Pier,

    weet jij toevallig waar Blue View te boeken is.

  • Pier

    Pffffffff, het was een bekende (Sudtours of zo)

    Kijk anders even bij vakantiereiswijzer.nl, want daar wordt vermeld bij wie je terecht kunt.

  • Intervlo

    Hallo Koster,

    Hoewel ik volgend jaar pas voor het eerst naar Thassos ga, kan ik je wel melden dat je in Griekenland nergens een auto kunt huren met een verzekeringen voor de banden, glas en bodem van de auto.

    Dit kan wel als je een auto vanuit Nederland huurt bij bijvoorbeeld Sunny Cars, het maakt daar deel uit van het standaard all-in pakket. Daar huur je, in september of juni al een auto vanaf € 200,- per week. (en toch werk ik niet bij Sunny Cars)

    Ik zou nooit een auto huren via de hostess, ondanks de zogenaamde korting die zij verlenen betaal je al gauw 50 % meer.

    Het huren van een auto bij een plaatselijke autoboer kan soms al voor € 25,- per dag, je hebt dan wel een eigen risico van minstens € 150,- en geen dekking voor banden, glas en bodem.

    Groeten