Wat moet je zien in Thassos?

  • Dolfietje1234

    Hallo Griekenlandfans,

    Wat zijn echt de zaken die je moet zien in Thassos? Ik zag al wel het theater in Thassos-Stad… En de markt in Prinos. En er zijn nog mooie natuurgebieden, maar kan iemand mij precies vertellen wat we echt moeten zien? We willen wel een paar dagen een auto huren. Is het ook mogelijk om te fietsen rondom Thassos-Stad?

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Groetjes Evelien

  • Aleks

    Hoi Evelien,

    er zijn heel veel dingen die je moet zien. Het beste wat je kan doen, is bij bij aankomst een winkeltje binnenlopen en een reisgidsje aan te schaffen, ze zijn er in verschillende talen en ook in het Nederlands. Niet alle bezienswaardigheden staan er in maar wel een aantal.

    Wat je echt wilt zien:

    1. Vanuit de oude haven van Limenas (Thassos Stad) loop je richting het theater. Ga je verder omhoog, dan kom je oude ruines (Acropolis) tegen en een drakengrot. De route is super super mooi om te doen.

    2. Thassos Stad s avonds is leuk met al die winkeltjes waar ze prulletjes en souveniertjes verkopen, wel erg druk hoor. Vermijdt de goudwinkel Elektra in de hoofdstraat, als je daar naar binnenloopt dan vertrekt je daar niet met lege handen, ze verkopen daar hele mooie sieraden.

    3. Berg Ypsario beklimmen te voet vanuit Potamias, hier ben je ongeveer 8 uur kwijt, 4 uur omhoog en 4 uur omlaag. Let op dat je voldoende water meenemeent en over enige conditie beschikt, klimervaring is niet vereist.

    4. Jeep huren en dan het binnenland verkennen, route vanuit Limenarie naar de top van berg Ypsario. Stuur Jota even een persoonlijke bericht, zij organiseren hele leuke jeepsafaris inclusief lunch etc.

    5. Klooster van Archangelou, ligt op de hoofdweg tussen Potamias en Potos, vlakbij Alyki.

    6. Het natuurlijke marmerbad Giola. Zoek even op internet hoe je er moet komen, het is niet makkelijk te vinden.

    7. T heologos en Kastro.

  • Jota

    Haha Aleks, weinig meer aan toe te voegen ;) Of toch? Thassos heeft zoveel moois te bieden!

    Het klooster Panteleimoni, vanaf Mikros Prinos de borden volgen. Weg is geasfalteerd dus met gewone auto te doen en de uitzichten zijn fantastisch! Vergeet de (helaas niet al te vriendelijke) non niet te vragen naar de grot met het heilige water.

    Het bergdorpje Kazaviti met zijn schaduwrijke pleintje met eeuwenoude plataan. Daar kun je trouwens ook heerlijk eten.

    Heel veel plezier op Thassos!

  • Aleks

    Toevallig ook nog de naam van de taverna in Kazaviti?? Ik ben nog op zoek naar wat restaurants waar de plaatselijke bevolking eet.

  • Wim M

    Allemaal heel persoonlijk natuurlijk, maar de antieke marmergroeve in Alyki heeft grote indruk op ons gemaakt.

    Fietsen? Kan, maar heb er ook wel eens een paar uitgeput langs de kant van de weg zien liggen. Vanaf Thassos-stad tegen de klok in kan je ver komen.

    Veel plezier,

    Wim

  • Aleks

    hee weer iets wat ik nog niet heb gezien, dank je Wim. Komt op mijn lijstje te staan!

    Nee ik zou niet vanuit Thassos Stad richting Panagia fietsen, tenzij je Wiggins heet :D en ook deze beste man en winnaar van de Tour de France zal hier veel moeite mee hebben.

  • Jota

    De naam weet ik niet. Maar vroeger waren er 3, en nu is er nog maar 1 eigenaar, dus kan niet missen. Gelukkig is de kwaliteit goed gebleven of zelfs beter geworden. Beroemd om z'n bonensoep, daar moet ik alleen niet aan denken met deze hitte ;)

  • Ingrid

    Als je durft moet je een quad huren met goede bandjes natuurlijk en neem een goede kaart mee, pak de ‘witte’weggetjes en je

    komt door bossen, langs bergwanden, op de ypsariou, gewoon rondom of binnenland in. Kijk ook even naar het berichtje Thassos geweldig!! daar heb ik wat foto's geplaatst.

    Ik weet niet hoe lang je gaat want als je 2 weken gaat is een dagtocht vaste land ook heel mooi; opgraving in filipi, wijnproeverij en

    grootste druipsteen grot van europa. Zaterdagmarkt Xanthi op het vaste land is ook mooi. Plaatsje is turks/grieks en markt erg groot en goedkoop. Wij zijn met een huurauto naar de overkant gegaan, zo door naar xanthi en later nog achter xanthi langs

    een route terug naar Keramoti gereden. ook hier weer, neem een goede kaart mee.

    Wij hebben de quad mee gehad naar Kavala maar behalve de oude stad met ruine vonden wij dit minder leuk dan xanthi.

    Heel veel mogelijheden dus.

    veel plezier.

  • Dolfietje1234

    Super jullie reacties, daar kunnen we zeker wat mee!

    Bedankt! B)